Darwin..a closer look - Reisverslag uit Darwin, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Darwin..a closer look - Reisverslag uit Darwin, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Darwin..a closer look

Door: Frans

13 Oktober 2012 | Australië, Darwin

Dag 4 vrijdag 12 oktober 2012
Darwin…a closer look
Gisteren in het park had ik. Dat speciale gevoel. Hardlopers kennen dat wel. Zeker die van de zaterdagochtend loopgroep van Atletiek Vereniging Gouda, waar ik lid van ben. Je komt op een plaats met een bepaalde uitstraling en dan wouw!!! Hier moet ik gaan lopen!
Dus vanochtend vroeg in mijn hardloop outfit naar het Bicentennial. Of het verstandig was, is een tweede. In mijn lijf schuilt af en toe een jonge hond, die niet beseft dat hij in een oud karkas huist. Had me al overtraind bij de voorbereiding van de Goudse singelloop. 5 weken bij de fysio. Maar toch. knie en lijf hielden het goed en het was rond uit zalig lopen in dat prachtige park langs de zee. Joke deed power walkend mee. We hebben onze eerste sportieve prestatie deze reis weer geleverd.
Het park zit vol met mooie vogels, die we bij gebrek aan een gids niet kunnen determineren. Ook veel prachtig bloeiende bomen en struiken.
Na het ontbijt deden we allerlei moet doen dingetjes. Tourist information, simkaart halen, natuurgidsje kopen etc. etc. Darwin heeft een grote gezellige Mall, waar heel wat eetgelegenheden zijn. Zalige lunch. Helaas Joke de vervangende wortelnotentaart werd het niet vandaag.
Dan met de bus naar het Museum and Art Gallery of the Northern Territory, een absolute must! Prachtige Aboriginal kunst. Wat een mooie warme kleuren. Allemaal natuurlijke pigmenten. Daarnaast andere kunst, vooral uit Zuid Oost Azië, met o.a. een complete hal met echte complete oude houten boten. Ook een prachtige natuurhistorische afdeling van dit deel van Australië.
Je komt in dit gebied weliswaar geen leeuwen en tijgers in het wild tegen, maar wel een variatie aan andere dodelijke organismen. Zo zagen we de beruchte Sweathart, een zee krokodil van wel wel 5 meter lang en bijna 800 kg. Zee krokodillen komen hier veelvuldig voor.
Een heel scala van organismen voert een concurrentiestrijd om wie het snelst doodt, verlamt of het meeste pijn doet. De Box Jellyfish (kwal) kan in 3 minuten doden, de in de haven voorkomende zeeslang is een goede tweede. Dan een scala aan dodelijke vissen, spinnen, sponzen en zelfs schelpen. Lekker ontspannen in de natuur!
Tot slot bezochten we het Waterfront in Darwin. Een prachtig gelegen recreatie en uitgaansgebied. Allerlei mensen in het water. Zou er echt niet toch een ook een verdwaalde zee krokodil, box kwal, stekelrog, steen vis of iets anders onguurs ook in poedelen?? Is dat gras wel te vertrouwen. Zag ik daar niet een Red Backspider?
Hopelijk dromen we er niet van, vannacht.

• 13 Oktober 2012 - 19:41

Marielle:

Haai! Ben benieuwd wat de Australiërs vinden van die vreemde vogels die ineens in hun park rondrenden of er als een kievit achteraan lopen ;-) Lijkt me wel handig dat jullie goed weten welke kruipers, glijders, zwemmers en waggelaars jullie beter kunnen vermijden in verband met mogelijk dodelijke ontmoetingen. Zie dat jullie weer in jullie bekende tempo en vol geplande dagen van jullie vakantie genieten. Dikke kussen!

• 15 Oktober 2012 - 18:30

Rob:

De australiers zagen een rennende ouder karkas met een kievit achter zich aan (Joke standje kievit) denk ik :)
    Maar gekheid hoor, fijn dat het al zo leuk begint. Dat belooft veel goeds de komende tijd!

Verslag uit: Australië, Darwin

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!