West Mc Donnell per helikopter, al zwemmend en wan - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu West Mc Donnell per helikopter, al zwemmend en wan - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

West Mc Donnell per helikopter, al zwemmend en wan

Door: Frans

01 November 2012 | Australië, Alice Springs

Dag 24 donderdag 1 november 2012
West Mc Donnell per helikopter, al zwemmend en wandelend
Mijn gewetenloze brein, werd niet gekweld door angstige schuld dromen over wallaby’s, die hun onschuldige leven onvrijwillig moesten opofferen om mijn warme kangoeroe salade van gisterenavond mogelijk te maken. We sliepen heerlijk in onze camper van Apollo om de camping Glen Helen in West Mc Donnell National Park.
We gaan een helikoptervlucht maken van 20 minuten boven dit gebied. De helikopter is wel erg klein en fragiel. Je kunt er net met zijn drieën in. Er zijn geen deuren. De piloot sleutel en oliet eerst uitvoerig. De benzinetank staat op een kwart. Als dat maar goed gaat!
Het wordt een geweldige ervaring. De wind blaast lekker door het toestelletje heen en we hebben een prachtig uitzicht op dit prachtige gebied met machtige bergen, de mooie Finke rivier en kale vlakten. De rivier ligt grotendeels droog, maar er zijn een negental permanent natte plekken, de waterholes, waar al het waterleven de droge tijd moet zien te overleven. Ook vochtminnende planten “ overdrogen” De rivier is in totaal 700 km lang en is een van de oudste rivieren ( 100 miljoen jaar) ter wereld. Hij loopt zoals zoveel woestijn rivieren uiteindelijk dood in de woestijn. Joke klets uitvoerig met de naast haar zittende piloot.
Dan gaan we een wandeling maken langs de waterhole van Glen Helen. Veel watervogels, waaronder 2 soorten aalscholvers, stellopers e.d. Ook heel veel insecten.
Op een magnifieke plek in de Gorge Glen Helen, gaan we zwemmen tussen machtige, grillige hoge rotsen. Diep, fris water. We hebben het paradijs voor ons alleen.
Na de lunch gaan we naar Ormiston Gorge. Ook hier een prachtig gelegen mooie en diepe waterhole. We klimmen omhoog naar de Ghost Gum Look out. Geweldig uitzicht.
Dan bezoeken we de Orche Cliffs. Deze zachte, fragiele steensoort in diverse kleuren levert de mooiste kleurstoffen, diverse soorten oker. Voor de Aboriginals van betekenis. De rotsen zijn verticaal gelaagd en niet bijzonder hoog. Prachtig gezicht. We vinden via een off road” weg een mooie bush camping aan de Ellery Creek, weer zo’n waterhole. Je hebt hier leuke zitjes en gratis gas BBQ. Wel toiletten, maar geen douches. Kosten 5 dollar per persoon. Na de borrel meer dan zalig gezwommen in het grootste permanente waterhole. Veel Nederlanders hier onder andere een gezin wat via “All you need is love” van Robbert ten Brink hier naar toe is gehaald.
Vanavond met Joke buiten de sterrenhemel bewonderd.Er scharrelden dingo’s rond. Enkele kwamen binnen onze confort zone van een meter of 5 .Meestal doen ze niets.” ” Ze zijn banger voor jou dan jij voor hen” Dat soort kreten helpt mij niet zo. Ik ben niet zo’n held met honden en zeker niet met een roedel loslopende dingo’s. Snel de auto in.

• 05 November 2012 - 08:58

Michiel:

Hey ouders! Wat stoer die helikopter vlucht!:)

• 05 November 2012 - 15:20

Marijke Boertje:

Jullie hebben echt lef. Maar dat wisten we al anders begn je niet aan zo'n reis. Geweldig zo dicht bij de natuur met de wilde digo's er op de koop toe en een helicoptervlucht waarbij je je af vraagt of die het wel aan kan. Maar dan zie je ook wat. Wat zal dat lekker zijn gweest in dat heldere water zo helemaal met zijn tweetjes in die warme temperatuur.

• 06 November 2012 - 10:43

Yvonne Teunissen:

Wat een geweldige natuur, waar je je zo nietig in kunt voelen.... prachtig. je wilt niet weg van die mooie plekken.
    ik geniet van jullie foto's en verslagen. XXXX

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!