Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Brisbane

Door: Frans

19 November 2012 | Australië, Brisbane

Dag 42 maandag 19 november 2012
Brisbane
Het gezegde “When it rains, it pours in Brisbane” leek even op te gaan. We hadden slecht weer vannacht. Zaterdag was het nog erger hier, schijnt het. Maar gelukkig liep de stad niet onder water, zoals in 2011. De Brisbane River is wel flink gezwollen.
Nee, het werd een warme, stralend zonnige dag. Allereerst een duik in het heerlijke zwembad en een lekker ontbijt onder de palmen. We laten Apollo een dagje met rust en gaan met de bus naar het centrum. Bussen rijden hier op aardgas. We reden op een aparte busbaan, langs de snelweg de files voorbij. Pal onder het centrum Queen Street stapten we uit in een enorm ondergronds busstation. Je komt in een heel groot gezellig ondergronds winkelcentrum. Dan een verdieping hoger de begane grond. De gezellige hoofdstraat Queen Street, volop in de kerstsfeer bij een tropische temperatuur.
Joke doet een vergelijkend prijs/kwaliteitsonderzoek naar wortelnotentaart. Ze ontdekt dat het verschil in het gebak tussen een cafeetje in de open lucht en 1 verdieping lager maar liefst 9 dollar bedraagt! Zijn ze gek geworden? En dat terwijl koffie nauwelijks in prijs verschilt. Gekke lui die Australiërs. Maar toch, Brisbane duur? Heel veel is gratis. Een gratis ferry, naar diverse plaatsen langs de rivier, een gratis bus naar de bekendste plekken, alle musea zijn gratis, het super openluchtbad met strand idem. Dus die wortelnotentaart kon er wel vanaf vandaag.
Brisbane ligt aan een dubbele haarspeldbocht van de rivier. We steken de Victoria Bridge over naar South Brisbane en genieten van de mooie skyline van North Brisbane. De zuidoever is een absolute must. De noordkant ervan staat vol met fraaie musea. We bezochten het Science Museum, The Art Gallery en het Museum of Modern Art.
Dan terug langs de rivier naar de andere kant van de zuidoever. Een mooi pad met allerlei sportende mensen. Ook de dikkertjes doen hier hun best om in de pauze van het werk even wat pondjes kwijt te raken.
We nemen de ferry en varen naar Kangaroo Point, verderop aan de zuidoever. Na een mooie wandeling steken we weer over naar de noordoever en komen in het zeer luxe deel bij Eagle Street uit magnifieke gebouwen als Waterfront Place. Dan doorgelopen naar de mooie Botanische tuin, die helaas voor het grootste deel is afgesloten deze week. We zagen nog wel een varaan en deden mangroven boardwalktochtje, langs de oever. Dan de voetgangersbrug over naar het Maritiem Museum weer aan de zuidkant en langs een lange arcade met Bougainville naar de gezellige picknick plaats en het grote stadsstrand met een stuk of vier leuk gevormde zwempoelen. Net een echt strand met al die zonnende en poedelende mensen. En dat op maandag!
We aten lekker bij een gezellig eet cafeetje. Dan voor het donker weer thuis. Bij zonsondergang om kwart over zes, nog even afkoelen van deze warme dag in ons zwembad.

Verslag uit: Australië, Brisbane

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!