Sydney the Rocks, the Bridge and the Opera - Reisverslag uit Sydney, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Sydney the Rocks, the Bridge and the Opera - Reisverslag uit Sydney, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Sydney the Rocks, the Bridge and the Opera

Door: Frans

03 Januari 2013 | Australië, Sydney

Dag 86 woensdag 2 januari 2012
Sydney the Rocks, the Bridge and the Opera
Al vroeg op weg naar Sydney. Helaas is het zwaar bewolkt en redelijk fris. We stappen weer bij Martins Place uit. Gelukkig staat de schitterende kerstboom er nog. We wandelen via de George Street en de Bridge Street The Rocks binnen, de plaats van de eerste Europese nederzetting, een historisch rijke enclave tussen de zuidkant van de Harbour Bridge en de Opera met Botanische tuin in. De Circulair Quai daar is een U vormige kade aan het water, waar vandaan van een aantal ´Wharffs” allerlei veerboten vertrekken. Van hieruit op de vele terrassen heb je een geweldig uitzicht op de Sydney Harbour Bridge en de Opera.
Uiteraard gingen we daar heerlijk koffie drinken. De brug stamt uit 1932 is niet bijzonder fraai, maar wel een icoon van de stad. Je kunt onder begeleiding in kleine groepjes in 35 minuten over de hoge bogen heenlopen vastgeklonken aan een kabel, als je er 284 dollar p.p. voor overhebt. Wij kozen voor het normale voetpad over de weg. Dat was al spectaculair genoeg.
Volgens ons zijn Aussies volslagen gek, als het om dit soort zaken gaat. De prijs staat in geen enkele verhouding tot de te maken kosten. Voor 50 dollar hadden we het eventueel gedaan.
Sydney legt zijn toeristen minder in de watten dan andere grote Australische steden: geen vrij vervoer met bus, veerboot of tram; nauwelijks musea die gratis zijn. Wel letten ze op de veiligheid van de voetganger. Bij elke oversteekplaats staat een pijltje dat aanwijst in welke richting je moet kijken. Zelfs na drie maanden maak ik nog wel eens een links/rechtsfoutje en moet Joke mijn leven redden, omdat ik het aanstormende verkeer niet zie als ik de verkeerde kant op kijk.
Daarna lekker eten in een oud Bake House. Dan naar The Museum of Contemporatory Art. Aan de buitenkant een enorme Spiegel: de Sky Mirror van Anish Kapoor uit 2006.
De collectie gaf een mooi beeld van de hedendaagse kunst. Buiten worden ook mooie kunsten vertoont door een mooie dame die zichzelf in een heel klein kubusje wurmt.
Ook Aboriginals die muziek maken.
Dan natuurlijk naar het Opera house, het door de Deense architect Utson ontworpen en op de Werelderfgoed lijst staande nationale icoon. Wat een geweldig gebouw en wat een mooie ligging aan het water van de grote baai waar aan Sydney ligt.
Ook hier allerlei gezellige eettentjes in de buurt. We sluiten de dag af met een lekkere maaltijd! Dan met trein en bus weer terug naar Apollo.

• 04 Januari 2013 - 09:18

Michiel:

Geniet van de laatste dagen;) Maar wat doet die man in die doos? Knuffels!

• 04 Januari 2013 - 21:49

Jos En Klaas:

Ook van ons nog de beste wensen en een mooie voortzetting van jullie reis. Blijf gezond en blijf genieten. Klopt het dat we pas in 2013 lezen dat er in Oz lekkere koffie (cappucino) te krijgen is??? Dat waren we in Aotearoa niet gewend... Tja dat vuurwerk op de Harbour Bridge is fenomenaal, we hebben het bij de Olympics in 2000 gezien. Groetjes!

• 06 Januari 2013 - 17:57

Anne Marie Van Wieringen:

Het is echt leuk om al die namen van de plekken te lezen, die me vroeger vertrouwd waren. Wat een mooi gekleurd vogeltje op die tak. Zo heb ik ze ook gezien in de bomen van de woonwijken in Sydney. Anne Marie

Verslag uit: Australië, Sydney

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!