The Grampians, emu’s en stelende kakatoes - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu The Grampians, emu’s en stelende kakatoes - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

The Grampians, emu’s en stelende kakatoes

Door: Frans

23 December 2012 | Australië, Halls Gap

Dag 76 zondag 23 december 2012
The Grampians, emu’s en stelende kakatoes
Niet dat er geen kerstsfeer in Adelaide is, maar we hebben toch gekozen voor de Grampians, een berggebied in Victoria, dus weer in de richting van Melbourne. Eva (van de Tomtom) vertelt ons dat dat 505 km rijden is. Via de Princess Highway met het mooie Duitse dorpje Hahndorf, de Dukes Highway en de Western Highway gaan we door een grotendeels vlak, dor landschap met wildernis, schapenweiden en graanakkers. We rijden tussen het Little Desert en big Desert National Park door en komen dan uiteindelijk in de Grampians terecht.
Voor Australische begrippen was het druk op de Highway. Vakantietijd. In de Grampians rijden we alleen. Opvallend: geen roadkills, geen lijken langs de kant van de weg.
We komen in Halls Gap aan, het centrale plaatsje hier dat uit 1 winkelstraat bestaat en maar 400 inwoners telt. We hadden gedacht hier meer een echte kerstsfeer aan te treffen, maar een temperatuur van 38 graden (op 300 meter hoogte) met in het gemeente bad verkoeling zoekende en ijsjes etende mensen werd die associatie meteen de grond in geboord. Kom op Frans en Joke—het is hier ZOMER!
We hebben een camping gereserveerd 3 km buiten het dorp met Nederlandse eigenaars en ze hebben ons een formidabele plek bezorgd. We zitten in een door bergen omgeven dal, met achter ons een groot stuwmeer. We hebben rechts een soort ravijn, waar de vroegere (voor de stuwdam) rivier in liep met mooie oude bomen op de oevers en voor ons een prachtige weide, waar ik met de kijker 12 emu’s (soort kleine struisvogel) ontwaar, kangoeroes en een stuk of honderd Australian Wood Duck. Het barst van de kakatoes. Ze benaderen ons nieuwsgierig. 1 springt op tafel en doet mee met de borrel. Even verderop heeft een kakatoe een geroosterde boterham gejat en zit die lekker op te knabbelen in een boom. Ook de Laughing Kookabura’s zijn hier en ze schijnen gespecialiseerd te zijn in het vlees jatten via spectaculaire duikvluchten.
Joke en ik gaan wandelen naar het stuwmeer, die achter een enorme dam achter ons ligt.
We zien het Lake Bellfield (drinkwatervoorziening 40 dorpen en steden) na een flinke klim om de hoge dam op te komen. Ondertussen zien we tientallen kangoeroes, die ons nauwlettend in de gaten houden, maar totaal niet bang zijn. Van boven hebben we een prachtig uitzicht op de bergen.

• 24 December 2012 - 09:54

Maartje:

Wat een afwisselende reis maken jullie en zulke mooie foto's.ik geniet er iedere keer weer van en zou dit zelf ook wel willen doen.Wim is helaas niet zo reislustig.
    Vanuit Dedemsvaart wensen we jullie een gezellige Kerst en een goede jaarwisseling toe.
    Veel liefs van Wim en Maartje.

• 27 December 2012 - 10:01

Zoon:

hahaha mooie actie foto van die kakatoe;) Leuk verhaal pap! Jullie genieten nog steeds! goed om te lezen.

Verslag uit: Australië, Halls Gap

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!