Sandblow, Tin Can Bay en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Sandblow, Tin Can Bay en Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Sandblow, Tin Can Bay en Brisbane

Door: Frans

18 November 2012 | Australië, Brisbane

Dag 41 zondag 19 november 2012
Sandblow, Tin Can Bay en Brisbane
Ons campingplekje in Rainbow Beach grenst vrijwel aan de kleine boulevard. Daarachter een parkje met picknick huisjes waar je vrij gebruik kan maken van de gas BBQ.Dan 50 meter lager het strand met duidelijk zichtbaar de eindeloze Coral Sea. Naast mij een jong backpackers stel en aan de andere kant een Duitse collega pensionado en zijn vrouw. Zij doen de Oostkust in 17 dagen, voorwaar een opgave met al die wegwerkzaamheden. Hij klaagt over de hoge prijzen in Australië. Ik moet hem gelijk geven. Veel zaken zijn duur, heel duur. Toch valt er wel rond te komen voor de slimme reiziger. Ik geef hem wat tips.
Zo kun je uitstekend eten in foodhalls in de grote winkelcentra voor nog geen tientje. Kassabonnen van grote winkelketens geven soms wel 8 ct. korting op een liter benzine, musea zijn vaak gratis en dan die leuke picknick plekken met gratis BBQ!
We gaan de mammoet zand heuvel achter de camping met Apollo. Captain Cook zag die al uit zee in 1770 en noemde die naar een bemanningslid Carlo’s Sandblow. We konden kiezen uit twee wandelingen: a. De grote wandeling van 88 km b. een wandeling van 500 m. We kozen natuurlijk de sportiefste optie.. die van 500 meter! Die was supergeweldig. Na een mooie tocht door een bos met heel schilderachtige bomen, kwamen we na wat klimwerk op de top van Carlo’s Sandblow aan. Deze geweldige hoop zand heeft een soort gleuf in het midden van honderd meter tot een km breed met in het midden een geweldig uitzicht op de kust. Na een flinke tocht door het zand kwamen we bij de steile rand naar het strand dat wel honderd meter lager licht. We zagen zeer grillige zandformaties in mooie kleuren. Je ziet ook hoe zand kan veranderen in zandsteen door de geweldige druk van bovenliggende zandpakketten
Dan via een prachtige weg naar Tin Can Bay, waar we eindelijk het beroemde Fraser Island zien. Vlak bij eigenlijk. Toch betaal je voor een dagtocht wel 150 dollar p.p. Onder een afdakje lunchen we in de regen speurend naar dolfijnen die zich helaas niet laten zien. Dan een rit van 230 km naar Brisbane. Dat verwelkomt ons spetterend met een plensbui, donder en bliksem. We vinden een heel mooie camping met een mooi rustig plaatsje onder palmbomen. Dan het luxe zwembad in, poedelen en eten.

• 20 November 2012 - 10:32

Mariëlle:

Hahahahahaha die foto van mama en de boom is geweldig! Vrees dat jullie voor dolfijnen op bezoek moeten bij Michiel. Kun je mooi het nuttige met het aangename combineren en aangezien jullie nu zo'n beetje op de helft zijn van jullie trip down under is het al verstandig vooruit te kijken en na te denken over het volgende reisje. Ik zeg: de filipijnen! X

• 23 November 2012 - 22:48

Gabriël En Marty:

Prachtige foto's vooral die van Joke's nieuwsgierigheid naar het binnenste van de boom.

Verslag uit: Australië, Brisbane

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!