Trektochten langs watervallen en bergmeren - Reisverslag uit Strahan, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Trektochten langs watervallen en bergmeren - Reisverslag uit Strahan, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Trektochten langs watervallen en bergmeren

Door: Frans

10 December 2012 | Australië, Strahan

Dag 62 zondag 9 december 2012
Trektochten langs watervallen en bergmeren
Gelukkig scheen het zonnetje bij het wakker worden. We starten met een flinke bergwandeling van een uur of drie, direct van uit onze camping in het MT Field National park. We gaan langs een mooi en van veel informatieborden voorziene pad naar de Russell Falls. De weg erheen is een groen geheel van met mos begroeide reusachtige bomen, boomvarens, bloeiend struikgewas, varens, schimmels en heel veel omgevallen dode bomen en takken. Zo hoort een oerwoud er uit te zien! We zien een gloeiwormengrot en natuurlijk de schitterende Russell Falls. Dan omhoog naar de zeker zo mooie Horse Shoe Falls. We zien Tasmanian Pandemelons, een soort kleine kangoeroes, die niet schuchter zijn. De bomen worden hoger. Sommige zijn wel 90 meter en honderden jaren oud. Meestal de Swamp Gum, een soort eucalyptus. Dan verder naar de Lady Byron Falls. Het blijft een schitterend geheel. Vaak sprookjesachtig. Groen, groen en nog eens groen. Dan langs een riviertje terug naar de camping. We lunchen op een mooi plekje van het dagrecreatieterrein van het park aan een rivier. Het enorme grasveld is bezaaid met Pandemelons- en kangoeroe drollen. Er moeten hier veel voorkomen.
Dan naar Derwent Bridge en naar het Cradle Mountain and Lake St Clair National Park, een tocht van 130 km. Het gaat vervelen. Weer goede wegen en een heel mooi heuvelachtig tot bergachtig landschap. We komen vrijwel geen auto’s tegen. Wel meren en langs de kant van de weg, maar levend eierleggende mierenegels, grappige beesten met een heel lang snuitje en een nog langere tong.
Dan komen we aan bij Lake St Clair, met zijn 167 meter diepte het diepste zoet water meer van Australië. Het is in de laatste ijstijd, zo’n 10.000 jaar geleden gevormd. Na een hot choclate in het café bij het visitor center gaan we rond vier uur een trektocht maken.
We maken een combinatie van vier korte wandelingen, samen ruim 2 uur. We volgen een Aboriginal Heritage Trail, dat aandacht besteedt aan de oorspronkelijke bewoners van dit gebied. Van een populatie van 500 waren er in 1832 nog maar 25 over. Ze werden tijdens een protestmars in Hobart in 1832 opgepakt en verbannen naar Flinders Island. Dan doen we de Platypus (vogelbekdier) Baytrail en komen bij de prachtige baai. Op de terugweg komen we wallaby’s en pandemelons tegen, die totaal niet bang zijn. Via het strand terug. Lekker eten (kip, zoete aardappelen en boontjes met kersen toe. Binnen , want het is koud.
s’ Avonds zie ik mijn eerste possums. Ongegeneerd eten er twee uit de vuilnisbak en trekken zich niets aan van mijn felle zaklamp. Een kleine gevlekte bandicot gaat aan de haal met een plastic zak met afval.

• 10 December 2012 - 12:52

DE ZOON:):

GEFELICITEERD ouwe:)))) 49 is een mooie leeftijd..Geniet ervan:)))

• 10 December 2012 - 14:24

Marijke:

Hoi Frans, Ik begrijp dat je jarig bent? Van harte gefelicteerd en geniet lekker verder, want dat jullie dat doen is duidelijk en goed te begrijpen.

• 10 December 2012 - 19:39

Anne Marie Van Wieringen:

Lieve Frans, wat hebben jullie weer een pracht van een trektocht gemaakt. Je eerste verjaardagskado, he? Frans, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Je zal er samen met Joke vast een fantastische dag van maken. Geniet er maar van samen met Joke en wel met volle teugen. Dikke kus, Anne Marie XXX

• 10 December 2012 - 19:53

Michelle:

Hiep hiep hoera! Mijn Uiterst Vitale Oom (UVO) is jarig! Heel hartelijk gefeliciteerd! Maak er een mooie dag van! (Volgens mij is de dag bij jullie al voorbij en ben ik een beetje laat!) Laat je lekker verwennen door tante Joke! Dikke kus van ons allemaal
    Michelle & Family

• 10 December 2012 - 19:53

Michelle:

Michelle & Family

• 10 December 2012 - 20:25

Ankie :

Hartelijk Gefelieciteerd broertje!!
    Lekker genoten van je verjaardag?
    Ik hoop dat we uitgebreid te lezen krijgen hoe jullie die dag besteed hebben?
    Love en groetjes van ons allemaal

Verslag uit: Australië, Strahan

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!