Absolute topper: Alice Springs Desert Park - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Absolute topper: Alice Springs Desert Park - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Absolute topper: Alice Springs Desert Park

Door: Frans

26 Oktober 2012 | Australië, Alice Springs

Dag 17 donderdag 25 oktober 2012
Absolute topper: Alice Springs Desert Park
The “built up” van het regen seizoen is begonnen. Veel wind en een enkele donderslag vannacht en een flinke daling van de temperatuur. Moest bij het ontbijt zelfs mijn trainingsjack aan. Gisteren was het hier 41-45 graden! Nu aangenaam.
We gaan vandaag naar het nabijgelegen Alice Springs Desert Park. Het is een geweldig mooi aangelegd park, bestaande uit verschillende delen: rivierenland; het zand; bosland en een super groot nachtdierenverblijf. Alles prachtig aangelegd met in het geheel goed geïntegreerde dierverblijven
Vergeet het idee dat er nauwelijks planten zijn in de woestijn. Een bloeiende pracht aan bloemen; een grote variatie aan bomen en heel veel mooie al dan niet vrij rondvliegende vogels. Onze soortenlijst kreeg een enorme push.
Allereerst bezoeken we het natuurtheater, waar een (roof) vogel demonstratie werd gehouden. Daarna een presentatie over hoe Aboriginals in de woestijn overleven.
Er blijken wel 300 Aboriginal talen te zijn geweest. Men communiceerde vaak in gebarentaal met vreemde stammen. Een soort houten schild met bepaalde tekens, fungeerde als paspoort om in het gebied van een andere stam te kunnen jagen. Mannen jaagden, maakten vuur en verdedigden, vrouwen verzamelden, onderhielden het vuur en hadden natuurlijk een taak w.b. de kinderen. De grootouders gaven de kennis, vaardigheden en verhalen door aan de kinderen. Men trok in groepen rond van tussen de 15- en 30 man. Trouwen binnen de familie was niet toegestaan. Allerlei voorwerpen, waaronder een wieg, materiaal om vuur te maken, drinkschalen e.d. werden ons gedemonstreerd.
Ongelooflijk hoeveel moeite gedaan moest worden om het dagelijks kostje bij elkaar te scharrelen. De hele dag was men er mee bezig. Men bewaarde niets. Alles ging op. Daar was heel veel kennis en techniek voor nodig. Deze mensen leefden, zoals de mensheid tienduizenden jaren heeft geleefd. Als je de mensheid wil begrijpen, dan moet je deze wijze van leven kennen. Die levenswijze zit in onze genen en verklaart veel over de problemen die wij in onze moderne maatschappij tegenkomen.
Australië bestaat voor 70 % uit woestijnen. Het kenmerk is dat er heel grote verschillen zijn gedurende het jaar tussen nat en droog, warm en koud. In een droge rivierbedding stroomt ondergronds water. Rivieren en kreken komen niet in zee uit, maar in een soort verlaging (duinpan) Je hebt kleipannen en zoutpannen. Een beetje een Aboriginal ziet onmiddellijk waar water moet zitten.
Veel zand is rood gekleurd. Dat komt doordat het zand een buitenlaagje heeft van ijzeroxide. Schimmels zijn daar voor in het verleden waarschijnlijk verantwoordelijk voor geweest

• 29 Oktober 2012 - 12:42

Johan En Mama:

Hoi Frans en Joke

Ma en ik zitten jullie verslagen te bekijken. Ma vindt het geweldig dat jij helemaal in australie zit en tegelijkertijd ook naast haar. Waar ik ben geblevenweet ik niet.
    Het is leuk om fotoos te bekijken. De computer hier is echter hartstikke traag en het duurt zomaar 5 minuten om de fotoos van een verslag te bekijken. Hopelijk doet hij het de volgende keer beter. ( hij wordt eens per maand geschoond)
    Ma zegt " hallo Frans, ik ben zo blij dat ik je stem weer hoor" Ze bedoelt natuurlijk dat ze het leuk vindt dat jij nu naast haar zit om je vakantiefotoos te laten zien. Waar heb ik dit aan verdient???? en ik wan nog wel de knapste van ons twee.

Groeten en heel veel liefs en knuffels van ma aan jullie beiden.
    En ook van mij. Johan dus!

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!