Kolenmijnellende, Tasmaanse Duivels en varkenrijde - Reisverslag uit Huonville, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Kolenmijnellende, Tasmaanse Duivels en varkenrijde - Reisverslag uit Huonville, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Kolenmijnellende, Tasmaanse Duivels en varkenrijde

06 December 2012 | Australië, Huonville

Dag 59 donderdag 6 december 2012
Kolenmijnellende, Tasmaanse Duivels en rijden op een varken
De Convict (veroordeelden) trail die we volgen heeft 7 historische site’s. We gaan een interessante locatie bezoeken: the Coalmines. Daar werden de aller zwaarste of lastigste gevangenen naar toegestuurd.
Met een nu aangename temperatuur gaan we vroeg op weg, Nubeena voorbij en de noordwestelijke kant van het Tasman Schiereiland op. Prachtige uitzichten op de Norfolk Bay, mooie bossen. We passeren Saltwater River en bij het Lime Bay State Reserve gaan we het uitgebreide historische terrein van de kolenmijn op, dat inmiddels weer mooi bebost is en vlak bij de baai ligt, zodat de ellende waarvan je je bewust wordt bij het lezen van de vaak persoonlijke levensverhalen bij de diverse gebouwen, die wordt getemperd. De omstandigheden waaronder gewerkt moest worden waren heel slecht. Ongelukken kwamen veelvuldig voor. De mijn was van 1833-1848 in gebruik. ER was veel ellende, corruptie, de kwaliteit van de kolen matig en de productie inefficiënt. Vandaar de sluiting.
We zien een Wallaby en een mierenegel die voor ons zijn kop in het zand steekt. Het is de eier leggende, primitief misschien, maar het beest weet zich goed te handhaven.

Dan naar Taranna meer in het oosten van het Tasman Schiereiland. Daar bezoeken we het Tasmanian Devil Conservation Park. Tasmaanse Duivels zijn vrij kleine beerachtige vleesetende buideldieren met uitermate sterke kaken. Ze kunnen heel woeste geluiden maken. De laatste jaren worden ze bedreigd door een besmettelijke dodelijke aangezichtskanker. Men probeert op het relatief eenvoudig te isoleren schiereiland de ziekte te voorkomen.
De beesten zijn schattig en woest om te zien. Hele vechtpartijen als het voedsel wordt uitgedeeld. Ook bekijken we Eastern Quoll, een klein roofdiertje, ook een buideldier.
Tasmanië heeft andere dieren dan Australië, waar van het sinds de laatste ijstijd door zeespiegelstijging van gescheiden is. We fotograferen veel Forester Kangoeroes en Red Necked Wallaby’s.
Dan de rest van de 162 km naar Huon Ville, waar we de Huon Trail gaan beginnen morgen.
De tocht is meer dan schitterend. Het is bergachtig en lijkt op Oostenrijk, Het Zwarte Woud e.d., We volgen de rivier de Huon tot Huonville.
We vinden een soort boerderijcamping het Huon Valley Caravan park. We mogen gelijk helpen de kippen, eenden en varkens te voeren. Ze krijgen brood en gebak dat over datum is. Joke aan het scones voeren aan de varkens, terwijl ze er zelf af moet blijven!
Dan gaat er een oliedrum met overrijpe aardbeien in de trog. De grote beer(mannetje) is dan zo met vreten bezig dat hij geen bezwaar heeft dat er mensen op zijn rug zitten. Uiteraard wilde ik mijn ervaringen met diverse rijdieren uitbreiden. Naast paard, ezel, olifant kameel, lama en struisvogel, kwam het varken nog niet op mijn lijstje voor. Dus met gevaar om in de varkensdrek te belanden nam ik plaats op het edele rijdier, dat zich geen bal van mij aantrok. Rotte aardbeien zijn blijkbaar interessanter!
De koe moest gemolken worden en wij mochten de warme rauwe melk drinken. Zalig hoor. Voelde me gelijk weer kalf.
Vervolgens maakten we een wandeling langs het mooie door bergen omgeven terrein. Het ligt aan een heel mooi riviertje, waar zelfs het vogelbekdier in voorkomt. Helaas zien we het beest niet.

• 07 December 2012 - 08:51

Michiel:

Voor een bioloog lijkt me dat een bijzondere ervaring het berijden van een varken;) Leuke verhalen en natuurlijk willen wij foto's zien;) Ik heb trouwens dat examen gehaald;) knuffels

• 07 December 2012 - 11:26

Marielle:

FOTO'S! FOTO'S!FOTO'S! Wat een leuke camping dat jullie zoveel mochten doen. Of zocht de eigenaar goedkope werknemers omdat de gevangenen inmiddels gewone burgers zijn geworden? De dieren zijn trouwens wel verwend zeg: scones en aardbeien! Er zijn hele volksstammen op de wereld die dat nooit krijgen en ook best wel oude scones van mama zouden willen aannemen en wat minder verse aardbeien willen delen met een varken. Ik weet alleen niet of je jou op je rug willen hebben ;-)
    Ik heb eens een hele mooie docu gezien over die vorm van kanker bij de Tasmaanse duivels. Die zou ook besmettelijk zijn! Dat gebeurt tijdens het vechten om het eten en daarom zitten de tumoren ook vooral rond de bek en op het hoofd. Worden ze nog lelijker van! Geniet van de tocht door het Oostenrijk van tasmanië!

X

• 07 December 2012 - 13:33

Annemiek:

Sluit me aan bij het bovenstaande: kom maar door met die actie foto :-)

• 07 December 2012 - 16:34

Anne Marie Van Wieringen:

Hallo lieverds, ik sluit me ook aan bij het bovenstaande. Wat leuk, dat jullie mee mochten helpen bij de dieren. Jullie beleven een heleboel, zeg. Het is maar goed, dat Frans een dagboek bijhoudt. Geweldig, dat jullie toch op Tasmanië zijn. Had gedacht, dat jullie de oversteek niet meer konden maken. Gedeelde smart is halve smart: wij hebben het hier ook koud. Vandaag hadden we weer alarm oranje.
    Eigenlijk zou ik vandaag naar Oud-Beierland gaan om bij Greet te logeren. Vanwege dat alarm heb ik de reis een dag uitgesteld. Wat leuk, dat jullie toch nog een beetje Sinterklaasgevoel hebben gehad door de kruidnoten van Mariëlle. Tot de volgende keer. Heel veel liefs, Anne Marie

• 07 December 2012 - 16:34

• 07 December 2012 - 16:46

Anne Marie Van Wieringen:

Was vergeten om te zeggen, dat ik geniet van de foto's. Wat een leuke en lieve dieren zijn jullie in het wild tegengekomen. Geweldig!TAnne Marie

• 09 December 2012 - 20:30

Maartje:

Wij genieten van jullie leuke verslagen en mooie foto's en langs deze weg willen wij je feliciteren met je verjaardag.We drinken er later wel een borrel op.Wij wensen jullie nog veel plezier en gezond weer thuis.

• 09 December 2012 - 23:33

Marian Ligthart:

Ha die Frans,

Misschien nog wel wat vroeg, maar toch: hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en nog heel veel gelukkige jaren et iedereen die je lief is.

Bedankt voor alle mooie verslagen!!!!

Hartelijke groeten, Koos en Marian

Verslag uit: Australië, Huonville

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!