Coastal Scenery ’s en aaibare wombats - Reisverslag uit Wilsons Promontory, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Coastal Scenery ’s en aaibare wombats - Reisverslag uit Wilsons Promontory, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Coastal Scenery ’s en aaibare wombats

Door: Frans

28 December 2012 | Australië, Wilsons Promontory

Dag 80 donderdag 27 december 2012
Coastal Scenery ’s en aaibare wombats
Als je houdt van wandelen in de wildernis, fantastische uitzichten op zee, dan moet je op de “Prom” zijn, het liefkoosnaampje van Wilsons Promontery National Park, 1 van de populairste nationale parken van Australie. Het is het meest zuidelijke stukje van het Australische vasteland. Vroeger onderdeel van de landbrug naar Tasmania. Er zijn bergen, regenwoud en woeste eilanden voor de kust. Het lijken wel reusachtige kiezelstenen, zo glad zijn ze. Ook aan de kust komen deze geweldige granietrotsen voor.
We zitten in Tidal River, 30 km van de ingang van het park. Tidal River is niet meer dan een camping, een tourist information, een winkel en een café en niet te vergeten een politiebureau. Het is barstensvol met gezinnen met jonge kinderen. Nu eens geen morbide obesitas figuren die lijken door de tattoos op wandelende graffitiborden, maar gewone mensen. De Tidal River is ideaal voor kinderen. In het midden een grote zandplaat en aan de randen leuke en ondiepe poeltjes. Het strand is breed en de zee rustig. De omgeving prachtig.
Gisteren zag ik al een wombat, vandaag Crimsons Rosella’s, een soort kleine rode papegaai, die doodleuk mee komt eten als we buiten het café koffie drinken met een koek.
Vanochtend maken we een combinatie van wandelingen vanuit de camping. Allereerst gaan we naar Pillar Point, flink klimmen en aanvallen van horzels doorstaand, voert deze wandeling onder een boog van struikgewas naar een geweldig uitzicht punt op deze adembenemend mooie kust. Dan afdalen naar Sqeaky Beach ook hier weer een super kustlandschap. Tot slot naar een uitzichtpunt over de Tidal River en onze camping.
Na een flinke siësta gaan we tegen vieren weer op pad. We gaan het binnenland verkennen via de Lilly Pilly Gully Walk, stil hopende op wildlife. Het is een mooie wandeling, deels via een boardwalk door het gematigd warme rain forest. We worden deels geleid over een pad dat omhoog gaat naar de Mt Bishop, een van de vele bergen hier. Helaas weinig wild life.
In 2009 heeft in dit bos een enorme brand gewoed. De gevolgen zijn zeer zichtbaar. Heel veel dode bomen, verkoold, sommigen geëxplodeerd door de zich ophopende gassen in de stam. Daardoor grote gaten in dode bomen. Het heeft wat triests, wat spookachtigst. Maar je ziet ook dat een verkoolde buitenkant niet betekent dat er geen leven meer inzit. Meestal zijn de bovenste takken groen, komen uit de wortels nieuwe stammetjes met jonge blaadjes of komen er nieuwe zijtakken aan de boom. Vuur vernietigt maar schept hier ook nieuw leven, nieuwe kansen.
Dan rijden we ( het is inmiddels 6 uur) verder naar een plek 15 km van onze camping en gaan de Prom Wildlife Walk doen. We zien heel veel kangoeroes, die je heel snel en van veraf in de gaten hebben en je aanstaren. Kennelijk deden ze mee aan een onderzoek, want velen hadden halsbandjes en oormerken. Ook zien we emu’s (soort struisvogel); galah’s (roze papagaaien), kakatoe’s en 1 wombat, helaas alleen vanuit de verte.
Terug op weg naar huis, scoren we twee wombats van dichtbij en 1 wallaby. Wombats zijn aller liefelijkste knuffelneigingen oproepende beesten. Ze zijn meer dan 1 meter lang, hebben korte pootjes een groot hoofd, naakte neus en korte oren. Ze kunnen tot 40 kg wegen.
Na het eten loop ik nog wat rond en zie vlak bij onze camper een wombat en later nog een stuk of drie. Ze lopen gewoon onder de camper van door, eten gras onder ons tafeltje en zijn niet erg onder de indruk van ons. We kunnen er zelfs twee aaien. Joke’s intiemste wens is vervuld!

• 28 December 2012 - 08:28

Marielle:

Wat leuk zeg al die dieren rond de camper! Zeker die wombats. Ik weet het nu zeker: ik wil er twee. Die kunnen mooi het gras bijhouden in de tuin. Of eten ze konijnen en cavia's als toetje? X

• 28 December 2012 - 09:54

Michiel:

Hoi Mam ben blij dat je wens vervult is;) Knuffels!

• 28 December 2012 - 15:53

Yvonne Teunissen:

Begin helemaal te piepen als ik lees dat je een wombat geaaid hebt Joke, ook mijn grote wens. Voelt zeker lekker zacht....?

• 28 December 2012 - 17:22

Anne Marie Van Wieringen:

Wat komen jullie toch ontzettend veel lieve dieren tegen. Ik vind die wombats er ook erg knuffelachtig uitzien. Kan je er niet stiekem eenje meenemen? Ben benieuwd hoe het verder gaat met jullie tocht. Nog een paar daagjes en dan hebben we de jaarwisseling. Redden jullie het om op 31 december op de Sydney Harbour Bridge te staan? XX

• 30 December 2012 - 13:26

Jos En Klaas:

Prachtig, al die scenery! Zijn jullie er nog niet op uitgekeken? Blijven genieten! We blijven de dagboeken lezen en herkennen veel van de landschappen. Alvast een heel goed nieuw en gezond reisjaar gewenst.

Verslag uit: Australië, Wilsons Promontory

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!