Langs reuzen kiezels door Gippsland - Reisverslag uit Sale, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu Langs reuzen kiezels door Gippsland - Reisverslag uit Sale, Australië van kiwienkiwi - WaarBenJij.nu

Langs reuzen kiezels door Gippsland

Door: Frans

29 December 2012 | Australië, Sale

Vrijdag 28 december 2012
Langs reuzen kiezels door Gippsland
Zoeken we heel Australië door naar wombats, struinen we het ene na het andere natuurgebied af, struikelen we s’ avonds hier letterlijk over de beesten. Er is zelfs een groot wombat hol op ons plaatsje, op 3 meter afstand van onze camper, blijkt. Joke, had zichzelf een speelgoed wombat beloofd, als ze er een zou kunnen aaien en dat is gisteren twee keer gelukt. Gelukkig koopt ze er maar 1. Hoopt dat die in mijn tuin niet zo’n groot hol maakt.
We gaan vandaag verder richting Sydney. We krijgen nu serieus last van het vakantieseizoen. De leuke camping die we in Lakes Entrance in gedachten hadden is vol. We kiezen voor een stadje eerder, Sale. Dat is een tocht van 186 km, een eitje dus.
We hebben dus nog wat tijd in de “Prom”. We gaan naar Picnic Bay en Whiskey Bay. We beklimmen eerst een heuvel naar een mooi uitzichtpunt over beiden en dalen dan af naar beneden en via een leuk riviertje, waar een mooie wallaby ons gedag zegt, lopen we naar de enorme afgeronde granieten keien, die het strand markeren. Geweldig, indrukwekkend! Natuurlijk wat stoere plaatjes gemaakt.
Dan verder door Gippsland, het zuidoostelijke deel van Victoria, waar ook de “Prom”toe behoort. De reclame folders zijn er weer lovend over. Veel natuurschoon, prachtige kusten en nationale parken, veel meren en veel wildlife. We lunchen bij Toora en hebben daar inderdaad een geweldig uitzicht op enorme baai met een smalle opening naar zee.
Dan verder naar Sale, toegangspoort naar de Gippsland Lakes, die doordat ze verbonden zijn samen het grootse waterweg systeem zijn in Australië. Er zijn drie hoofdmeren: Lake King; Lake Victoria en Lake Wellington. Eigenlijk zijn het lagunes, die door een smalle duinenrij zijn gescheiden van de oceaan, die bekend staat als 90 Miles Beach.
We komen om 2 uur in Sale aan. Hoewel de stad maar 13.000 inwoners heeft is het winkelcentrum enorm. Ook de omgeving bevat heel veel leuke zaakjes. Joke gaat naar de kapper en ik ga wat internetten. Onze camping is eenvoudig en ligt naast een baan waar hondenraces worden gehouden. We zitten tussen de echte Australiërs.
We besluiten om maar niet de wandeling te maken rond het meer hier, de Sales Wetland Walk, maar lekker op de camping te blijven en eens vroeg het bed in te duiken.
Word rustig, want er zijn hier geen wombats!

• 31 December 2012 - 12:08

Anne Marie Van Wieringen:

Hallo lieverds. wat een keien zeg op het strand. Soms lijkt het wel of er een wombat ligt, soms een fraaie drol. Maar indrukwekkend is het. Wat gaat de tijd snel, he. Nu alweer op weg naar Sydney. Het zal overal - maar vooral in Sydney - steeds drukker en drukker worden vanwege de vacantie. Ben reuze benieuwd of jullie the Bridge zullen bereiken. Maar het vuurwerk is van alle kanten rond de baai prachtig te zien. Ik wens jullie een prachtige, onvergetelijke jaarwisseling toe. Lekker eten en drinken. Hopelijk is het bij jullie mooi weer (hier is het tien graden en nat; vanavond gaat het regenen. Net goed.) Voor het nieuwe jaar een goede gezondheid en veel liefde. Maar ook, dat jullie weer doorgaan met nieuwe dromen tot leven te brengen. Knuffels en kussen voor jullie allebei, Anne Marie

• 31 December 2012 - 15:42

Johan:

Hoi luitjes

Ik ben weer helemaal bij gelezen. Lijkt me een goed idee dit hele reisverslag eens uit te draaien. Ik houd al die mooie plekken niet meer uit elkaar of op zijn plek. Het zijn er dan ook wel heel veel.
    Raak er steeds meer van overtuigd dat ik australia nog maar een keer moet doen want ik ben er langzamerhand van overtuigd geraakt dat ik behoorlijk wat heb gemist in dat halve jaar dat ik er was.
    Dus heb ik gelijk een goed voornemen voor de jaarwisseling. Hoewel dat voornemen nog niet voor dit komende jaar kan worden uitgevoerd.
    Rest mij jullie een enorm geweldige jaarwisseling toe te wensen ( gaan jullie naar Sidney Harbour???).
    Ook een hartstikke leuk jaar voor 2013. Het begin is er al, want op reis zijn is altijd wel leuk (want anders doe je iets niet goed)

Happy new year !!!!!

Verslag uit: Australië, Sale

Eindelijk Australia!

Nooit is het er tot nu toe van gekomen. Te ver, te duur, verkeerde seizoen, te weinig tijd. Niets voor loonslaven die we waren, zelfs niet voor die uit het onderwijs, die toch wat ruimer bedeeld zijn wat vakanties betreft.

Maar nu gaat het toch echt gebeuren! We gaan naar Australie!

Ja juist nu het nog kan, voordat ons pensioen is verdampt, de euro ontploft, Nederland gezonken en Europa versplintert!

Het pensionado leven is geen martelgang, merken we. We voelen ons zelfs af en toe een beetje schuldig naar al die hardwerkende kennissen van ons toe, die er ook een paar maanden tussen uit hadden gewild, maar die de economie en de maatschappij draaiende moeten houden.

We dempen die gevoelens met de gedachte dat ook we de economie een boost geven (we vliegen KLM) en dat ook Australie een oppeppertje kan gebruiken. Verder heb ik me zelf maar benoemd als correspondent van de
Weer club, waarvan ik lid ben, buiten trainingen verkenner van de Atletiek Vereniging en reporter voor diverse natuur clubs.

Nee, we zijn niet alleen maar luie pot verterende babyboomers!

We gaan een mooie en lange reis maken, vnl. in een campervan.

Als jullie zin hebben kunnen jullie ons volgen. Aarzel niet.
Onze "Volgers"waarschuwden ons de vorige grote reis voor een aardbeving bij Christchurch, een tsunami bij The Bay of Plenty en een kernramp in Japan, die ook gevolgen had voor Zuid Korea.
Zit je er met je neus boven op en merk je niets!

Al vast dank!